Wanneer calamiteitenmelding? Een calamiteitenmelding moet je doen als er met spoed (machinaal) gegraven dient te worden bij een noodsituatie. Er zijn twee momenten wanneer je een calamiteitenmelding mag doen. Op deze pagina ontdek je precies wanneer je een calamiteitenmelding mag doen.
Dit komt omdat er volgens de wet twee noodsituaties worden omschreven. Namelijk:
Kortom je doet een calamiteiten meldingen wanneer je niet kunt wachten met graven omdat er persoonlijk letsel of schade dreig. Je ontvangt dan direct de informatie die je nodig hebt om snel en zorgvuldig te graven met een calamiteitenmelding.
Volgens de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) wordt er bepaald of er een noodsituatie is. Dit is de geldende wet van 21 februari 2018. De WIBON gaat over de regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten en netwerken ter voorkoming van graafschade.
Belangrijk om te weten is dat je een een calamiteitenmelding de 1e werkdag na de melding verantwoorden bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen Agentschap Telecom). De RDI is toezichthouder WIBON. Oordelen zij dat de melding onterecht was, dan leggen zij ze je mogelijk een boete op. Gebruik voor de verantwoording het formulier op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.
Is een calamiteit veroorzaakt tijdens werkzaamheden waar reeds een graafmelding voor beschikbaar is? Dan kan er met die graafmelding worden gewerkt. De complete graafinformatie dient wel op de werklocatie aanwezig te zijn. Er dient nog wel contact te worden opgenomen met eventuele netbeheerders van netten met buisleiding gevaarlijke inhoud. Je geeft zelf aan bij het Kadaster waar de calamiteit plaatsvindt. Deze melding geldt voor een gebied van maximaal 500x500 meter. Voor een groter gebied moet je meerdere meldingen doen.
Stel hier jouw vraag over grondroeren, dan beantwoorden wij jou deze persoonlijk zo snel mogelijk!